ΕΡΓΑ ΤΟΥ τομέα Πληροφορικής του 9ου ΕΠΑΛ ΑΘΗΝΑΣ
1. Εγκατάσταση και διαχείριση Αυτόνομου Φωτοβολταϊκού Συστήματος Παροχής Ημερήσιας Ηλεκτρικής Ενέργειας (σχολ. ετος 2021-2022)
Στην εποχή της κλιματικής αλλαγής η χώρα μας χρησιμοποιεί κυρίως ορυκτά καύσιμα για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, που επιβαρύνουν το φαινόμενο του θερμοκηπίου.
Εμείς στο 9ο Επαγγελματικό Λύκειο Αθήνας με την συμμετοχή μας στο έργο ΜΝΑΕ, την υποστήριξη από το Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας – ΝΟΗΣΙΣ και την 4η Δημοτική κοινότητα του Δήμου Αθήνας υλοποιήσαμε μια περιβαλλοντική πρόταση συνδυάζοντας την με τις νέες τεχνολογίες ενώ παράλληλα της δώσαμε την εκπαιδευτική διάσταση που της αρμόζει.
Η πρόταση μας να αξιοποιήσουμε την στέγη του σχολείου για τοποθέτηση φωτοβολταϊκών που θα παρέχουν στο σχολείο φωτισμό και ευκολίες στους μαθητές μας και στο εκπαιδευτικό προσωπικό, είναι στην αρχή ακόμα, αλλά βρήκε μεγάλη ανταπόκριση από την εκπαιδευτική κοινότητα ενώ παράλληλα πετύχαμε :
- την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, αξιοποιώντας τον ήλιο!
- να δώσουμε ένα πρακτικό μήνυμα θετικής παρέμβασης προς τα παιδιά μας
- να βοηθήσουμε τους μαθητές μας να κατανοήσουν τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, να δουν και να συμμετέχουν στην πρακτική εφαρμογή τους.
- να υλοποιούμε αυθεντικές δραστηριότητες με μεγάλη εκπαιδευτική χρήση στην διαχείριση έργου (διαχείριση χρόνου, κατανομή έργου και πόρων κ.α), στην επίλυση προβλημάτων (ανάλυση, σχεδίαση, υλοποίηση, δοκιμή και πειραματισμός, αξιολόγηση), στην καινοτομία και στην ομαδική εργασία για τους μαθητές μας!
Δείτε όλες τις πληροφορίες για το έργο μας καθως και φωτογραφίες και video από τις δράσεις μας στη διεύθυνση https://9epalmnae3.wordpress.com/
Υπεύθυνος έργου : ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ - Καθ. πληροφορικής
2.Επικοινωνία και Ήχος – Το σχολικό ραδιόφωνο και το διαδίκτυο (σχολ. ετος 2020-2021)
Το έργο πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του προγράμματος “μια Νεά Αρχή στα ΕΠΑΛ” που συγχρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ και περιλαμβάνει μια δέσμη παρεμβάσεων που αφορούν στην ψυχοκοινωνική και γνωστική υποστήριξη των μαθητών, στη δημιουργία δικτύων υποστήριξης καθώς και σε συμπληρωματικές δράσεις.
Σκοπός του έργου είναι η συνεργασία μαθητών και η δημιουργία κατάλληλων εκπαιδευτικών συνθηκών για την ανάπτυξη της δημιουργικότητας, της καινοτομίας & του πνεύματος συνεργασίας σε όλες τις άλλες υπο-δράσεις που θα ακολουθήσουν. Η ανοιχτή ανταλλαγή απόψεων και συνεργασιών με όλους τους εμπλεκόμενους μαθητές και καθηγητές θα αφορά την αντιμετώπιση των προβλημάτων και την υλοποίηση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με αυθεντικό τρόπο, στους τομείς των νέων τεχνολογιών και ειδικότερα στην ψηφιακή αξιοποίηση του ήχου και στην μετατροπή του σε μορφή κατάλληλη για μετάδοση (streaming) στο διαδίκτυο .
Για την δημιουργία podcasting επεισοδίων οι μαθητές συνεργάστηκαν σε ομάδες και η επιλογή των μουσικών κομματιών ήταν αποκλειστικά δική τους. Μετά την επεξεργασία με το Audacity τα επεισόδια «ανέβηκαν» στον ιστοχώρο PodBean To podcasting είναι μια υπηρεσία διαθέσιμη σε χρήστες η οποία τους επιτρέπει να ακούσουν τραγούδια όποτε το ζητήσουν.
Οι μαθητές με την χρήση του Audacity προσεγγίζουν την έννοια «ψηφιακός ήχος». Το Audacity αποτελεί μια γνωριμία με περιβάλλοντα επεξεργασίας ήχου με με ένα υποθετικό παράδειγμα από την πραγματική ζωή. Οι μαθητές καλούνται να γίνουν «ραδιοφωνικοί παραγωγοί» και να δημιουργήσουν ένα ραδιοφωνικό σποτ.
Κατά τη διάρκεια της μελέτης για την εγκατάσταση του ηχητικού συστήματος, δημιουργήθηκαν με τη βοήθεια της ομάδας εργασίας (καθηγητών και μαθητών) 2 σκαριφήματα/κατόψεις του 1ου και 2ου ορόφου του κτιρίου. Στη συνέχεια έγινε σηματοδότηση με κόκκινο χρώμα των σημείων που τοποθετήθηκαν οι ενισχυτές και τα ηχεία έτσι ώστε να επιτευχθεί η όσο το δυνατόν καλύτερη μετάδοση του ήχου στον χώρο.
Οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών συμμετείχαν στις εξής δραστηριότητες:
- Έρευνα αγοράς για τη προμήθεια εξοπλισμού μικροϋπολογιστή RaspberryPi 4.
- Εγκατάσταση του λειτουργικού συστήματος Raspbian στον μικροϋπολογιστή Raspberry όπωε επίσης και λογισμικών μετάδοσης ροής ήχου(streaming) στον αποκτηθέντα εξοπλισμό. Για τον λόγο αυτό επιλέχθηκαν τα λογισμικά ΕΛΛΑΚ ICECAST και DARKICE.
- Έγινε παραμετροποίηση του λογισμικού σε συνάρτηση με το υλικό σύμφωνα με τις οδηγίες.
- Στη συνέχεια έγιναν δοκιμές μετάδοσης ροής δεδομένων ήχου στο τοπικό δίκτυο του σχολικού εργαστηρίου.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το έργο επισκεφθείτε τον ιστότοπο που δημιουργήθηκε για τον σκοπό αυτό στη διεύθυνση: https://9epalmnae2.wordpress.com/
Υπεύθυνος έργου : ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ - Καθ. πληροφορικής
3.Physical Computing και Περιβαλλοντικές δράσεις (σχολ. ετος 2019-2020)
Το έργο μας αποτελείται από 2 βασικές και ανεξάρτητες στην υλοποίηση υποδράσεις με κοινούς στόχους όπως, την εξοικείωση κυρίως των μαθητών αλλά και των συναδέλφων καθηγητών με τις νέες τεχνολογίες και πιο συγκεκριμένα με τον προγραμματισμό στον φυσικού κόσμου (physical computing) με Raspberry Pi και Python ώστε να μπορούν να δημιουργούν τα δικά τους έργα.
Πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του προγράμματος “μια Νεά Αρχή στα ΕΠΑΛ” σε συνεργασία με το Κέντρο Διάδοσης Επιστημών & Μουσείο Τεχνολογίας «NOESIS» και συγχρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ.
Περιλαμβάνει μια δέσμη παρεμβάσεων που αφορούν στην ψυχοκοινωνική και γνωστική υποστήριξη των μαθητών, στη δημιουργία δικτύων υποστήριξης καθώς και σε συμπληρωματικές δράσεις.
Σκοπός του έργου είναι η συνεργασία μαθητών και η δημιουργία κατάλληλων εκπαιδευτικών συνθηκών για την ανάπτυξη της δημιουργικότητας, της καινοτομίας & του πνεύματος συνεργασίας
Δείτε περιγραφή από την υλοποίηση του έργου και των υποδράσεων στο ιστολόγιο που βρίσκεται στη https://9epalmnae.wordpress.com/
4. ΕΝΑΣ ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (DPVW-DISTANCE PROGRAMMABLE VIDEO WALL) (σχολ. ετος 2018-2019)
Στόχος του έργου ήταν να σχεδιαστεί και να λειτουργεί στο σχολικό περιβάλλον ένας ηλεκτρονικός/ψηφιακός πίνακας ανακοινώσεων (DPVW – Distance Programmable Video Wall).
Η πρόσβαση σε αυτόν μπορεί να γίνει από οποιονδήποτε φυλλομετρητή (browser) ενός ηλεκτρονικού υπολογιστή αλλά και από οποιαδήποτε κινητή συσκευή, όπως laptop, tablet και smartphone.
Πρόκειται για ένα ψηφιακό «εργαλείο», στο οποίο οι χρήστες μπορούν να εκφράσουν σκέψεις σχετικά με θέματα της επιλογής τους. Μοιάζει με ένα κομμάτι χαρτί, με έναν πίνακα ανακοινώσεων, με τη διαφορά ότι είναι ηλεκτρονικός και κρεμασμένος σε ευδιάκριτο σημείο μέσα στο κτίριο της σχολικής μονάδας.
Η εφαρμογή επιτρέπει την ταυτόχρονη χρήση του πίνακα ανακοινώσεων από πολλούς διαφορετικούς χρήστες ώστε να έχουν τη δυνατότητα να αναρτούν υλικό σ’ αυτόν. Επιπλέον, ο δημιουργός του πίνακα μπορεί να καθορίσει δικαιώματα πρόσβασης για συγκεκριμένους χρήστες ή να επιτρέψει την ελεύθερη πρόσβαση σε οποιονδήποτε.
Στον πίνακα μπορούν να αναρτηθούν πληροφορίες:
Κειμένου
Φωτογραφίας και λεζάντας που την αφορά
Video
Η ποσότητα της πληροφορίας και η ποιότητα της αναπαράστασης, ευκρίνειας εξαρτάται κατά κύριο λόγο από το μέγεθος της αναπαράστασης των matrix των leds που τον απαρτίζουν.
Στο έργο μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε σειρά N συνεδεδεμένα matrix των 32×64 leds. Θεωρητικά, η συνολική διάσταση του πίνακα μπορεί να είναι (32×64)xN leds.
Δείτε περισσότερα στην Ιστοσελίδα που δημιουργήθηκε από τους συνετελεστές του έργου μαθητές και καθηγητές στην διεύθυνση https://noticeboard-school.blogspot.com/
Ο Ψηφιακός πίνακας ανακοινώσεων έχει ήδη εγκατασταθεί και είναι σε πλήρη λειτουργία στο κτίριο του 9ου ΕΠΑΛ Αθήνας, Δράκοντος 4, Ακαδ. Πλάτωνος, Αθήνα
Το έργο υλοποίηθηκε για το Νόησις στα πλαίσια του "MIA NEA ΑΡΧΗ ΣΤΑ ΕΠΑΛ". Δείτε επίσης https://mnae.noesis.edu.gr/portfolio/11784/
Το έργο υλοποίθηκε στα πλαίσια του μαθήματος της πληροφορικής.
Επίσης υπάρχει και σχετική δημοσίευση στο διεθνές περιοδικό EJERS (European Journal of Engineering Research and Science)
https://www.ej-eng.org/index.php/ejeng/article/view/1791
Υπεύθυνος έργου : ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ - Καθ. πληροφορικής
5. ΕΝΑΣ ΕΞΥΠΝΟΣ ΚΑΘΡΕΦΤΗΣ (σχολ. ετος 2015-2016)
Στα πλαίσια του της δράσης για τις "Καλές Πρακτικές Πληροφορικής (μαθητών - καθηγητών)" που πραγματοποιήθηκε στο 6ο ΕΠΑΛ ΑΘΗΝΑΣ την Τρίτη, 28/4/2015 και παρουσιάστηκαν έργα από όλα τα σχολεία της Αθήνας, το σχολείο μας παρουσίασε τον "Εξυπνο Καθρέφτη".
Το έργο υλοποίθηκε στα πλαίσια του μαθήματος της πληροφορικής.
Δείτε απόσπασμα από το video της παρουσίασης μας σε συνέδριο για καλές πρακτικές στο σχολείο με αντικείμενο στην πληροφορική στο Youtube https://youtu.be/6FBbtwA4Cbk
Δείτε επίσης μια σύντομη παρουσίαση από την εργασία μας https://youtu.be/WFHBfF5V0pY
Υπεύθυνος έργου : ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ - Καθ. πληροφορικής
6. Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΔΙΚΤΥΩΝ & ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ (σχολ έτος 2013-2014)
H εργασία πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του μαθήματος Ειδική Θεματική Δραστηριότητα της Β Τάξης του Τομέα Οικονομίας του 9ου ΕΠΑΛ Αθήνας. Η τάξη του έτους αποτελείτο από 22 μαθητές.
Η Δραστηριότητα χρησιμοποιεί σαν παράδειγμα το δίκτυο Facebook προκειμένου να αναδείξει τον ρόλο του και τις δυνατότητες της εμπορικής αξιοποίησης μέσω της διαφήμισης στον κοινωνικό παγκόσμιο ιστό.
Στα πλαίσια της εργασίας αρχικά, οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες των 4-5 ατόμων και επιχείρησαν να απαντήσουν σε βασικά ερωτήματα. Οι απαντήσεις που δόθηκαν συγκεντρώθηκαν στο κείμενο με τίτλο: Απαντήσεις Ομάδων μαθητών σε βασικά ερωτήματα για το Facebook.
Στην συνέχεια έγινε μια προσέγγιση όπου με τη συνεργασία των μαθητών και την κατασκευή ενός wiki, κάθε ομάδα θα έδινε την δική της εκδοχή για τον τρόπο χρήσης και εμπορικής αξιοποίησης του Facebook.
To αποτέλεσμα ήταν ένα σύνολο σελίδων που δημιουργήθηκαν συνεργατικά και αναρτήθηκαν . Στη δημιουργία των σελίδων αυτών οι μαθητές έμαθαν και χρησιμοποίησαν με φαντασία και προσωπική άποψη, διάφορα εργαλεία web 2.0, για την δημιουργία εικόνων, κομικ , animations, συννεφόλεξων, νοητικών χαρτών κ.λπ. και στην συνέχεια τα ανέρτησαν στο wiki.
ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ:
Για την πραγματοποίηση της έρευνας οι ομάδες συνεργάστηκαν και ουσιαστικά το ερευνητικό μέρος της εργασίας αποτέλεσε αντικείμενο εργασίας ολόκληρου του τμήματος.
Σκοπός της έρευνας ήταν οι έφηβοι μαθητές και οι μαθήτριες να ανακαλύψουν τα πλεονεκτήματα της κοινωνικής δικτύωσης μέσω facebook με όρους ασφαλούς πλοήγησης και να αξιολογούν τον τρόπο χρήσης του με βάση την διαφήμιση και την εμπορική του χρήση.
H ομάδα στόχος της έρευνας ορίστηκε με βάση την πρόθεσή μας για την διερεύνηση του προφίλ των μαθητών και χρηστών του Facebook, του 9ου ΕΠΑΛ Αθήνας, προκειμένου να διαπιστωθεί ποιοι είναι οι παράγοντες που σχετίζονται με την ένταξη τους στον συγκεκριμένο ιστότοπο κοινωνικής δικτύωσης, καθώς επίσης και ποιοι καθορίζουν τι είδους ενδιαφέροντα τους ελκύουν, κατά τις επισκέψεις τους στον ιστότοπο αυτό στην εμπορική και διαφημιστική διάστασή του.
Το ερωτηματολόγιο ανακατασκευάστηκε με την συνεργασία όλων των ομάδων που πρότειναν ερωτήματα από τα οποία δημιουργήθηκε μια δεξαμενή επιλογής.
Στη συγκεκριμένη έρευνα επιλέξαμε την ποσοτική προσέγγιση, η οποία θεωρήσατε πως ανταποκρίνεται κατάλληλα στις απαιτήσεις του ερευνητικού στόχου της μελέτης μας και στη φύση των ερευνητικών μας ερωτημάτων και δικαιολογείται από τους περιορισμούς που υπάρχουν σχετικά με το χρόνο, το μέγεθος του δείγματος, τους πόρους, το σκοπό της μελέτης και τις ειδικές συνθήκες που διεξήχθη η έρευνα.
Οι κύριες ομάδες ερωτήσεων του ερωτηματολογίου αφορούσαν:
- δημογραφικά χαρακτηριστικά,
- διερεύνηση για την έναρξη ένταξης στον συγκεκριμένο ιστότοπο και τον χρόνο χρήσης του.
- διερεύνηση για τυχόν προβλήματα που αντιμετωπίζουν κατά τη χρήση του
- διερεύνηση για το επίπεδο γνώσης της λειτουργίας του fb.
- ερωτήσεις σχετικές με τις προσδοκίες για τον τροπο διαφήμισης, προβολής και εμπορικής εκμετάλλευσης ενός κοινωνικού δικτύου.
Η τελική μορφή του ερωτηματολογίου της έρευνας αναρτήθηκε διαδικτυακά.
Το δείγμα αφορούσε κατά κύριο λόγο χρήστες του Facebook (n=40) και πραγματοποιήθηκε με ανάρτηση του διαδικτυακού ερωτηματολογιου σε συζητήσεις και προφίλ των χρηστών/μαθητών του Fb.
Τα τελικά αποτελέσματα της έρευνας παρατίθενται πιο κάτω:
Υπεύθυνος έργου : ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ - Καθ. πληροφορικής
Εγκατάσταση και διαχείριση Αυτόνομου Φωτοβολταϊκού Συστήματος Παροχής Ημερήσιας Ηλεκτρικής Ενέργειας |